Konkurrenter eller kollegor?



Idag firar vi vår andra julafton hemma hos oss med min mamma, pappa och farbror. Barnen är rätt nöjda med det kan jag säga, haha. Jag har verkligen älskat julen, men den fick sig en törn för några år sedan och efter det har jag sakta börjat bygga nya traditioner och en stil som passar mig och oss bättre. Mindre rött, inget kött och ordet kravlöst i toppen av granen.

I år har jag faktiskt fått till julkänslan! Hurra! En stor del av den är ju att känna sig älskad och behövd, tycker jag. Därför passar det här ämnet fint en dag som denna. God jul, ni som också fortsätter fira. Och kör hårt ni som skriver under julen! Glöm inte att vara utomhus en stund och samla ljus även om det är mörkt :)

Havet ligger lugnt den här julen. Så lugnt att träden speglar sig i vattenytan <3
Så, är vi kollegor eller konkurrenter?
Bokbranschen är under förändring på många sätt. Ett av dem är den ökade möjligheten att ge ut sina egna böcker på eget- eller hybridförlag även om det krävs mycket tålamod och engagemang för att sedan synliggöra dem.

Det har gjort att vi mindre aktörer (och några större såklart) insett att vi måste hjälpa varandra, snarare än tvärtom.

Instagram, där jag själv är mest onlineaktiv, finns ett enormt nätverk av skrivande (och läsande) personer. Vi gillar, kommenterar, peppar, tipsar, stöttar och repostar. Vi ställer upp för varandra när det är tufft och firar varandras segrar och framgångar.

Om du vill ge dig in i branschen, skaffa dig ett instakonto och leta upp oss. Ta kontakt. Våga ställa frågor. Besök skriv- och bokträffar. Mässor och samtal. Ta plats och sug i dig av alla våra erfarenheter och bygg ditt eget författarskap.

Känns det läskigt? Det är inte precis ovanligt att författare är introverta, själv är jag en slags hybrid. Så om du också är det, bär med dig att du är bland vänner. Det kommer att gå bra!

Nu var ju inte jag en del av bokvärlden innan den här egenföretagarboomen, men jag har fått uppfattningen om att klimatet mellan författare och förlag varit mycket tuffare back in the days. Mer konkurrens. Eller kanske snarare hårdare konkurrens. Och att det nu är ett generationsskifte på G.

Jag är så glad att vi har möjligheten att hjälpa varandra och både knyta och hålla kontakten så som det ser ut idag med sociala medier i kombination med vår inställning. Och jag är ännu gladare att vi är så många som går in med samma inställning och värdering – att vi är kollegor och kollegor tar man hand om.
Någon pratade om konkurrens inom bilbranschen. Köparen skaffar sig en bil som den sedan har i ett eller många långa år. Självklart blir då konkurrensen enorm och hård bland de olika bilmärkena.

Vad det gäller böcker däremot, så ser ju köparen helt annorlunda ut. En läsare kan ju plöja igenom flera böcker i veckan. Därför är inte konkurrensen densamma. Vi tjänar på att vår bransch går bra och att vår genre går bra.

Vi författare tjänar helt enkelt på att lyfta varandra på alla sätt vi kan!


Apropå läsande, har du läst mycket hittills i jul? Har du en jul-TBR? Eller kanske någon eller några böcker du läser varje december. Kommentera här eller på Insta, jag vill gärna veta vad just DU läser.

Make books, not war <3
Aline

Kommentarer

Populära inlägg