Ljuvliga lektör - Intervju med manuskonsult Erica Eklund

Utan en lektör hade mina böcker Tändstickan och Änglaleken absolut inte varit vad de är idag. Tändstickan hade storyn, men språket behövde verkligen förfinas. När jag hörde av mig till en lektörsförmedlare för att snabbt få tag i en lektör som kunde ta sig an mitt manus direkt och vara klar ett visst datum (jag hade planerat tight, kan vi lugnt säga...) så fick jag Erica Eklund. Det kommer jag alltid att tacka universum för.💗

Erica är riktigt bra på det hon gör och hon gör det på ett sätt som passar mig perfekt. Oavsett vad framtiden bjuder på så kommer hon alltid att finnas i mitt hjärta som den person som såg till att kvaliteten både på mina första böcker och mitt eget självförtroende som författare höjdes enormt.

Något som också gör mig väldigt glad är att jag har fått intervjua Erica om hennes yrke som manuskonsult så att du får veta mer, både om att anlita en och att jobba som en. Check it out!👇
 

 
Hallå, Erica! Jag har ju bra koll vid det här laget, men många undrar nog vad en manuskonsult egentligen är för något. Kan du berätta lite om ditt yrke? 
Som manuskonsult hjälper jag skrivande människor att komma vidare med sina manus. Det kan handla både om att våga skriva, att bli bättre på att skriva och att få hjälp med olika delar i ett manus. Någon behöver hjälp med dramaturgi, någon annan med gestaltning osv.

 
I vilket skede i skrivprocessen kontaktar man dig? Jag har ju hittills gjort det i slutskedet när mitt manus varit hos testläsare två vändor innan. Hur gör andra?
Det går att kontakta mig i olika skeden lite beroende på vad man behöver hjälp med. Om man vill ha hjälp att komma igång, att utveckla sin idé och att skapa struktur så kontaktar man mig innan man riktigt kommit igång. Många vill ha kontinuerlig hjälp under skrivprocessen och då har jag en prenumeration där det ingår textrespons varje månad.

Den vanligaste tjänsten är lektörsutlåtande. Det sker när författaren har skrivit färdigt, gärna också använt sig av testläsare. Då läser jag manuset och ger ca 10 sidor respons på manusets alla delar. Jag gör också kommentarer genom hela manuset. Efter att manuset är bearbetat med hjälp av lektörsutlåtandet så erbjuder jag också hjälp som redaktör. Det är det sista som sker innan korrekturläsningen. Som redaktör läser jag manuset 2-3 gånger och mellan varje läsning arbetar författaren med sitt manus. Som redaktör tittar jag på minsta detalj och gör också direkta ändringar i texten med hjälp av spåra ändringar.  



Om man drömmer om att skriva en bok men inte börjat ännu, kanske inte ens vågar börja, vilka är då dina bästa tips?
Mitt bästa tips är att bara börja skriva. Att släppa prestationsångesten och pressen på att det ska bli bra, istället bara skriva för att det är roligt. Man kanske tänker att man måste börja från början eller ha allt klart för sig från början men jag tänker att det kan komma senare. Låt det vara lustfyllt i början, börja med den där scenen som du gått och tänkt på länge eller utveckla den där karaktären som du vill skriva om. 
 
Läs andra författare och inspireras av hur de skriver. Gå med i grupper på facebook med andra som skriver för att få inspiration. Följ lektörer och andra professionella inom skrivande och få gratis tips och inspiration genom deras inlägg. Låna några böcker om skrivande och läs! 
 
 
Vilka är de vanligaste områdena eller misstagen som skrivande personer gör i sina texter?
Det allra vanligaste är att många vill berätta för mycket, att de skriver läsaren på näsan och inte lämnar något utrymme för tolkning. Det behöver finnas luckor. Det kan vara bra att fundera över om det är viktigt att veta exakt vad någon äter till frukost, vad klockan är eller hur någon tar sig från A till B. Det finns texter där detta är superviktigt för handlingen men oftast är det inte så. Det handlar om att allt som skrivs ska ha ett syfte. Det är inte alltid så lätt.  Lika vanligt är det att man berättar istället för gestaltar. Att berättandet tar över vilket resulterar i att det blir svårt för läsaren att känna med karaktärerna och leva sig in i det som sker.

 
För de som kommit en bit med sin text men inte vet om det är dags för en lektör eller kanske tycker att hela grejen känns lite läskig, finns det någon lightvariant eller invänjning att ta till?
Ett bra tips är att testa en första-kapitel-analys. Då gör jag en analys av första kapitlet, det är ett bra sätt att testa hur en lektör arbetar. Det är också en bra tjänst med tanke på att man oftast kan applicera den feedback man får på sitt övriga manus. Är man osäker kan det också vara bra att boka ett samtal för att prata om sin text och var man befinner sig. Oftast brukar det visa sig att jag inte låter så farlig och att man sedan vågar skicka in sin text.
 

 
Om man tycker att ditt jobb verkar superintressant och också vill jobba som manuskonsult, hur gör man då? Jag vet ju att du är lärare i grunden, vilket gör dig otroligt pedagogisk, men om man startar från noll?
Jag tänker att det är bra med en grund inom språkvetenskap och litteraturvetenskap. För att komplettera min gymnasielärarexamen i svenska och tyska har jag gått en lektörsutbildning och alla på den kursen hade tidigare arbetat med språk på något sätt. De flesta hade läst språk på universitetet precis som jag. Personligen tycker jag att det är perfekt att även ha pedagogiken i ryggen! Men språkkunskaperna är de viktigaste.

 
Du är ju själv en skrivande person, lämnar du in dina texter till dig själv eller vänder du dig till en branschkollega?
Eftersom jag anser att man blir blind för sin egen text så är det för mig självklart att anlita en professionell lektör till mitt eget manus. Även om jag själv gör samma sak hela dagarna så fungerar det inte att vara sin egen lektör. Jag har anlitat en lektör som jag inte känner men som jag fått stort förtroende för. Efter första läsningen var jag euforisk och så tacksam, det bästa jag kunnat göra för min text. Snart ska jag skicka mitt manus till samma lektör för en andra läsning.
 
 
Vill du berätta lite om dina egna skrivprojekt? 
Jag älskar att skriva, har alltid gjort det. Snart är mitt manus färdigt, det är det där manuset som jag skrivit på i alldeles för många år. Det är en mycket personlig roman som jag verkligen vill dela med mig av snart. Det är är en skönlitterär berättelse som baseras på verkliga händelser. 
Jag har ännu bara skickat in två noveller till förlag. Båda har blivit antagna och finns med i två olika antologier. 
 
Förutom mitt snart färdiga manus har jag manus nummer två som väntar på min uppmärksamhet. Jag har också en novellsamling där det mesta än så länge finns i mitt huvud. 

***
 
Stort tack till underbara Erica Eklund! Besök hennes hemsida www.manuskonsult.se och följ henne på Instagram: @manuskonsultericaeklund

Hoppas att du lärde dig massor av detta inlägg!
Kram,
Aline

Kommentarer

Populära inlägg