Intensiva författarveckor!

Oj, oj, oj... vilka intensiva 2,5 veckor!

Mycket kring min tredje bok, Skampärlorna, har verkligen kickat igång nu. Det börjar kännas på riktigt!

Tanken var att jag skulle jobba superfokuserat med manuset i 2,5 vecka efter att ha fått tillbaka det från min redaktör Johanna. Jag såg framför mig att jag skulle sitta hela dagarna, sippa på gott kaffe och bara redigera. Mattias föreslog att jag skulle åka bort ett tag så jag kunde få fullt fokus. Blev det så?

Nej, det kan man inte påstå :) För det första passade det inte alls att jag åkte bort. Det var också mycket annat som skulle göras helt plötsligt. Under samma period som jag egentligen skulle ha fullt fokus på mina drygt 400 boksidor manus så har jag bl.a:

- träffat en fotograf och plåtat författarfoton

- författat baksides-/katalogtext till Skampärlorna

- givit feedback på de nya omslagen på min bokserie (de är SÅ fina, längtar efter att få visa!)

- haft möte med PR och marknad

- haft ekonomimöte med redovisningsbyrån för vårt AB

- mailat med distributören om min version av böckerna som ska sluta säljas

...och en massa mer på företags- och familjeplanet. (Som på ett vanligt jobb helt enkelt, många olika uppgifter.)

Men det resulterade i att jag satt uppe på nätterna de sista dagarna innan deadline. Somliga skulle kanske gå upp jättetidigt och jobba istället, men jag är en kvällsmänniska så nätterna passar mig bättre. Natten till idag skickade jag in manuset (ca 03.30) och nu hoppas jag redaktören tycker at mina borttagningar, tillägg och ändringar funkar bra. Hon hade så himla mycket bra synpunkter och hade gjort ett jättejobb, jag fick verkligen nåt att bita i.

Nu ska redaktören ha manuset i en vecka, sen är det dags för mig med i en vecka. Den veckan tror jag att jag kanske måste åka bort, eller i alla fall prioritera ner allt annat, för det är det allra sista passet innan manuset åker iväg på korr. Dvs, den ska vara färdig då. - OMG -

Snart kommer Modernistas katalog ut där mina böcker ska finnas med och släppet är prellat till maj/juni i år. Peppen!

Denna vecka ska jag ägna mig åt en del research som släpat efter eller tillkommit, men i övrigt ska jag försöka hålla mig borta från skrivande så att jag är riktigt taggad nästa vecka. 

Till er som följer mig på Instagram ( @kriminaline ) och har peppat mig under de här veckorna: TACK! Det betyder mer än ni tror.

*

Utöver detta skulle jag vilja uppmärksamma två poddar som dykt upp i år. Jag har drömt om en egen pod (eller youtube?), men det får vänta. Istället njuter jag att de här två poddarna, som startats av fyra av mina författarvänner <3

Podden Skrivvänner:

"Skrivvänner är podden för dig som skriver på eller har en idé till ett manus och vill vara en del av en gemenskap, oavsett om det är ditt första, tredje eller tionde manus. Det är ett sätt för oss alla att ge och få uppmuntran, inspiration och energi i skrivandet. I podden kommer du att få ta del av de känslor som präglar skrivandets bergochdalbana och konkreta tips på hur skrivprocessens olika delar kan se ut och hanteras. Förutom att följa författarna Anneli Olssons och Stina Flodéns processer, kommer du också att kunna ta del av andras tips och tankar och dela med dig av dina egna, både som inskick till podden och i Facebookgruppen Podden Skrivvänner som finns till för lyssnarna att hitta varandra och dela med- och motgångar. I Podden Skrivvänner hör du feelgoodförfattaren Anneli Olsson som har gett ut Fritt fall, första delen i serien om Alva Bergman och den aspirerande spänningsförfattaren Stina Flodén."

Fantastiska berättelser:

"Fantastiska berättelser är podden som tar dig in i fantastikens magiska värld. Författarna Malin V. Olsson och Linda Andersson bjuder in till spännande samtal om hur det är att skriva svensk fantastik."

(hittar i skrivande stund ingen länk via datorn, men den kan lyssnas på tex Spotify och Acast)



Ber om ursäkt om jag gjort missar i texten, min hjärna är lite kokt i eget spad efter denna period :D

Hoppas att Du får massor av skrivtid denna vecka!

<3 Aline



Kommentarer

Populära inlägg