När blir min nästa bok klar?

Hallå! Hoppas att ni haft en fin jul och ett glittrigt nyår trots annorlunda omständigheter. Själv kör jag en social media detox. Inte superstrikt, det kommer upp nån bild då och då på min illustratörs-instagram och jag går in via datorn ibland för att svara på DM:s och recensioner. Facebook har jag inaktiverat, så ni som följer min författarsida där är varmt välkomna till min författar-instagram istället, eller för den delen hit till bloggen eller till hemsidan.

Detoxen har verkligen öppnat mina ögon. Jag har liksom kunnat se mitt mobilanvändande utifrån. Tyvärr är det kluvet. Det finns nämligen negativa aspekter med att vara frånvarande, främst att inte prata med onlinevänner i samma utsträckning som vanligt. Men somliga ringer eller skriver på messenger istället och det är fint.

Främst måste jag dock säga att jag mår så himla bra av att vara borta från scrollandet, det konstanta prestationskravet, algoritm-pleasandet och allt annat negativt som hör till. Jag ställer mig frågan "Hur mycket tid på en mobilapp är egentligen rimligt?" Och svaret är ett hopkok av många faktorer och troligen olika för alla individer. Alla vuxna människor måste hitta sin väg, tror jag.

Sedan dagarna innan julafton när jag bestämde mig för att minska mitt användande drastiskt så har jag istället ritat och målat mer än jag gjort på flera år! (För er som inte vet: Jag har alltså alltid ritat. For freakin ever. Gått konstskolor och jobbat med dataspel mm. Kolla min hemsida HÄR om du är nyfiken)

Jag känner helt plötsligt den här glödande skaparglädjen som är en enorm del av mig. Känner lust att dra igång min illustratörsverksamhet igen. Och dessutom är jag är mycket mer närvarande i stunden, med familjen, med vänner och i ensamhet. Stressen som satt fast i kroppen har också successivt minskat ordentligt.

Få har nog missat dokumentären The social dilemma (Netflix) och den förklarar väldigt bra hur det egentligen ser ut bakom kulisserna på de här apparna. Nyligen såg jag också en dokumentär som heter Screened out (cmore) som pratar om lite samma sak men med större fokus på barns skärmanvändande. Mycket intressant.

För min del tror jag att ett mer strukturerat användande är grejen, inte att bli helt analog. Men jag vet inte exakt hur det ska gå till eller se ut, så tills jag kommer på det så kommer ni nog inte se så mycket av mig där. Det kan gå fort eller ta jättelång tid. Oavsett är jag så glad för alla er som stannar kvar som mina följare och vänner och som finns där som en stor digital familj.

Det var ju INTE det här som inlägget skulle handla om egentligen😄 Vi hoppar till saken👇:

Många har frågat efter Skampärlorna, del tre i Örbyhusserien. Ni längtar, ni saknar, ni skriker och gråter ... okej, inte så pass kanske, men jag vet att ni väntar åtminstone.

Som jag förklarat tidigare har releasen skjutits fram av flera anledningar, men främst p.g.a. corona och att det nu är Modernista som ansvarar för utgivningen istället för jag och vårt egna XIV Förlag. Jag får alltså inte längre bestämma när nåt släpps. Det är mycket förlagsrelaterat som jag inte får bestämma, om jag ska vara ärlig. Men om jag ska vara ännu ärligare så är det ganska skönt :)

Just nu jobbar jag och min redaktör med färdigställningen av Skampärlorna. Jag fick tillbaka manuset tidigare i veckan och ska jobba intensivt resten av månaden. Sedan är det ganska snabba puckar mellan mig och redaktören i knappt en månad till innan jag får släppa taget om texten. Men - det innebär inte att boken släpps då. Ledtiderna är mycket längre än när jag släppt böcker själv, på gott och ont. Releasen av Skampärlorna planeras till maj/juni 2021.

Så - lagom till sommaren kan ni njuta av Skampärlorna. Eller kanske Tändstickan eller Änglaleken som nyutgåvor om ni inte hunnit läsa dem ännu.

Modernista håller på att skapa nya omslag för hela serien och jag är sjukt nyfiken på att få se skisserna. Så fort det är färdigt och jag får dela med mig till er så gör jag ett inlägg om det.

 


Hoppas att du hittar positivitet och inspiration idag och nästa vecka!

<3 Aline


PS. Eftersom Modernista ska ge ut hela serien på nytt så kommer de "gamla" böckerna att försvinna från nätbokhandlarna inom kort. Det går inte att beställa privat från oss längre.


Kommentarer

Populära inlägg