7 + 1 releaser som jag ser fram emot 2021

Varje år utkommer det nya böcker, vissa blir stora och kommer läsas och omtalas av många. Andra når en mycket mindre publik men hyllas istället av den lilla skaran. Själv bryr jag mig inte jättemycket om vad andra tycker om en bok, film, serie, livsstil, maträtt etc etc eftersom ju smaken är som baken - delad! Däremot är det alltid kul att få tips om vad som finns där ute.

Är du en sån som gillar att gotta dig i boklistor, här är en! Notera dock att det är svårt att få med böcker för hela året, min egen t.ex. (Skampärlorna, del tre i Örbyhus-serien) syns inte ännu som en 2021 release eftersom katalogen den är med i på förlaget Modernista inte har släppts ännu.

Det finns med andra ord troligen maaassor av böcker som jag kommer upptäcka senare. Men här kommer:

7 + 1 releaser som jag ser fram emot 2021


Bread & Breakfast för lata brudpar - Frida Gråsjö

Feelgood.

"Beatrice Blom har alltid gjort vad som förväntas av henne. Klädseln är oklanderlig och karriären som jurist har bara börjat. Allt borde vara perfekt, men ändå är det något som skaver" 

 

Kring denna konst - Stina Wolter 

Konst/Självbiografisk

"Hon beskriver hur konsten och livets händelser vävs samman och påverkar varandra i ett växelspel där konsten står för både ett tryggt rum och ett sätt att kommunicera med omvärlden och samtidigt förstå och bearbeta den."


Spinoff på Raseriserien (3 delar): Förödelse, Flykt och Fruktan - Andreas Ek

Spänning/skräck

"Förödelse är första delen i en trilogi som tillsammans utgör en spin-off på hans föregående titlar ”Raseri” och ”Törst”. Det är dystopiska samtidsskildringar som jämförts med både tv-serien ”Walking Dead” och filmen ”Outbreak”."


Skolan - Karin Wik

Spänning

"Djupt inne i granskogen ligger Axelsons, en prestigefylld internatskola där traditioner och lojalitet är viktigare än allt annat"

 

Utloggad - Lilly Emme

Feelgood

"Katies självförtroende sviktar alltmer och den ständiga hetsen på sociala medier gör inte saken bättre. Hennes flöden svämmar över av påskrivna förlagsavtal och utlandssatsningar. När Katie råkar skicka ett mail till fel person tar det hus i helsike. Hon bestämmer sig i ett slag för att logga ut från författarvärlden och den digitala världen."

 

Norrskensnatten - Anna Kuru

Spänning

"Det är inte bara snöstormen som är på väg mot Allis under årets sista norrskensnatt – och det är inte bara i mardrömmarna som det förflutna håller på att hinna ikapp henne..."

Ps. Jag har inte läst den första boken ännu, men vill ändå tipsa om denna.

 

Stöld - Ann-Helén Laestadius

Roman

"Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat."

 

Och så plus-ett-boktipset! Ni får såklart inte missa denna bok i år:

Skampärlorna - Aline Lilja Gladh

Spänning

Del tre i Örbyhus-serien. (Ps. Katalogen för sommaren har inte kommit, så jag har ingen länk ännu.)

 ❤


Sedan vet jag att det kommer en ny Ödesryttarna och en ny Kung Pow! Och senare på året hoppas jag att det dyker upp fler böcker från mina författarvänner. Vem vill inte ha en till bok om Alva av feelgoodförfattaren Anneli Ohlsson? Och en ny del om Vinteröga av min förlagskollega Caroline Hedberg? Och vem vet vad mer året bjuder på i bokform?

Åh och jag är säker på att flödena kommer att bubbla av flera andra spännande, fina, roliga, starka, underliga böcker under året. Det ska bli spännande. Kanske får jag göra en lista till!

 

Har du en lista över boksläpp 2021 som du är taggad på? Kommentera så att jag får ta en till och inspireras!

<3 Aline

 

 

.

Kommentarer

Populära inlägg