Tyckte, kände, såg - ord du kan ta bort.

Nyligen fick jag förtroendet att läsa en väns första bokmanus och slogs av hur språkmässigt likt det var mitt första råmanus, Tändstickan (när jag trodde att det var nästan färdigt.) Alltså det manus som skickades till mina önskeförlag. Manuset som också refuserades utan diskussion.

Jag har lärt mig så otroligt mycket sedan dess och jag hoppas att min vän ska ha stor nytta av min input så att hennes spännande story kan avnjutas av många fler framöver <3

När mitt första manus blivit refuserat och jag bestämde mig för att jag inte orkade vänta på fler svar (det kan ta ca 3-5 mån) utan istället ville ge ut boken själv tog jag kontakt med en lektörsförmedling och hade turen att få manuskonsulten Erica Eklund.
   
Min story satt helt på plats, men språket var mycket mer ofärdigt än jag hade kunnat gissa. Det var lite av ett uppvaknande. Ett tufft uppvaknande som jag ändå är väldigt glad för att jag fick vara med om.

Jag har Erica att tacka för mycket i mitt skrivspråk. Både självförtroendet att skriva på mitt sätt, att göra aktiva val i texten och samtidigt göra det mer korrekt och spännande.

Hon lärde mig om klyschor, gestaltning, fördjupat perspektiv och mycket mer. (HÄR hittar du en intervju med Erica där du får veta mer om henne och jobbet hon utför.)


Självklart vill jag dela med mig av sånt hon lärt mig, men det är mycket. Bland annat fördjupat perspektiv. Hur du kan komma närmare din karaktär även om du inte skriver i jag-form.

Så till att börja med tänker jag visa hur effektivt det är att ta bort sånt som: hon kände, han såg, hon tyckte, tänkte, hörde.

Exempel:
Kvinnan stod på andra sidan rummet. Han såg hur hon stirrade på honom.

Testa att ta bort han såg. Vad händer då?

Kvinnan stod på andra sidan rummet och stirrade på honom.
/
Kvinnan stod på andra sidan rummet. Stirrade på honom.


Exempel:
Aline gick långsamt längs stranden. Hon kände hur varm hon var och hur händerna darrade.

Testa att ta bort hon kände och hur. Vad händer då?

Aline gick långsamt längs stranden. Hon var varm och händerna darrade.
/
Aline gick långsamt längs stranden. Hon var varm. Händerna darrade.


Exempel:
Han tog alltid den sista godisen i skålen. Sådana som han borde bli straffade av karma, tyckte hon.
/
Han tog alltid den sista godisen i skålen. Hon tyckte att sådana som han borde bli straffade av karma.

Testa att ta bort tyckte hon/Hon tyckte. Vad händer då?

Han tog alltid den sista godisen i skålen. Sådana som han borde bli straffade av karma.

Testa det i dina texter där du har en större kontext och berätta gärna här eller på Instagram ( @kriminaline ) om du gillade skillnaden. Kändes det mer utan att skriva att det kändes? Blev texten renare? Mer spännande? Fick du mer flow?

Fler tips som du kan testa kommer framöver! En manuskonsult anpassar kommentarer och tips efter just din text. Inga skrivhandböcker eller bloggar kan ersätta deras arbete och nya, proffsiga ögon. Men tipsen tar dig en rejäl bit på väg!

Och! Kom ihåg att det är viktigt att du hittar ditt sätt att skriva på. Ditt driv och din röst.

Lycka till!
Aline

Kommentarer

Populära inlägg