Fantastiska testläsare

Välj dina testläsare med omsorg och tacka universum och skrivgudarna för att det finns människor som vill ta det oavlönade jobbet och göra dig en stor tjänst.

De första som får testläsa mina manus är min mamma Ingela och min sambo Mattias. Det är inte för att de gullar med mig och säger att allt jag gör är världsabäst. Nej, utan för att jag litar på att de till 100% levererar sann feedback. De läser också på olika sätt och ser olika saker i texten. De har såklart också olika erfarenheter, ålder, kunskaper och kön.

På samma sätt tänker jag när mitt manus ska läsas av testläsare för andra gången. Olika människor med olika kvaliteter är vad jag önskar mig. För bok två, Änglaleken, hade jag tre läsare. Jag hittade två personer som älskade Tändstickan (bok ett). En man och en kvinna med helt olika jobb och uppväxtort. Den tredje testläsaren efterlyste jag på Instagram. Jag sökte en person som inte ens hade läst Tändstickan och när jag valde bland de underbara personer som hörde av sig så tog jag en person jag kände till lite sedan innan, eftersom troligheten att hon faktiskt skulle leverera kändes större.


Självklart kan man ha hur många och hur få testläsare som man vill, men man ska ha i åtanke att det kan bli för många eller för få kockar till soppan. Om du råkar få läsare som är i helt fel målgrupp kan de ju tyvärr påverka din text eller skrivsjälvförtroende negativt, därför skulle jag personligen inte ha för många testläsare. Alla kommer inte att gilla din text, vilken bok du än skriver. Och alla kommer inte att kunna ge dig objektiv feedback.

Här följer ett bra exempel på det, att alla böcker inte är för alla... ;) (screenshot på några Storytel-recensioner på min senaste ljudbok)

(Det är också något att vara beredd på när du ger ut en bok. ALLA kan inte gilla din bok. En sådan bok finns inte.)


Oavsett om du kommer att ha två eller tio testläsare så är mitt tips att sprida ut dem till två eller flera omgångar så att du inte bränner av alla på en och samma gång. Det är inte säkert att du lyckas hitta fler bra testläsare, så spara på de du har. Det är också suveränt om du hinner bearbeta din text mellan omgångarna så att du kommer framåt och inte bara sitter där mer fyrtioelva sidor kritik som du inte vet hur du ska föra in i ditt manus.

Anledningen till att jag inte använder mig av så många testläsare kommer av den enkla anledningen att jag inte hinner. Min planering är tight och jag har valt att sätta in min lektör/redaktör istället för att få snabbare resultat och kunna hålla mitt utgivningstempo.

När du lämnar iväg ditt manus till testläsare är det bra att skicka med några frågeställningar. Akta dig dock för att ge för specifika frågor, du vill inte påverka dina läsare. Tänk att du håller ett förhör med en misstänkt brottsling, då vill du inte ge för specifika frågor eftersom du vill att personen ska berätta sin story utan att veta vad du vet. Men de där specifika frågorna skriver du ner till dig själv så att du kan ställa dem efter att de läst färdigt ditt manus.

Var inte rädd för att låta någon annan läsa din text. Det kommer att ta dig framåt på ett eller annat sätt. Och det är obeskrivligt skönt att äntligen få dela texten med någon. Att äntligen kunna prata om manuset och diskutera det som ju i din hjärna är en stor del av ditt liv. Det kan vara ganska påfrestande att leva i två världar, men när någon mer känner till den andra världen så känns allt lite lättare.


Spara gärna ner och använd mina freebies här ovan. Den ena är ett brev till din testläsare och den andra är en lista med frågor jag brukar ställa inför en testläsning. Pinga mig gärna om du använder dem så att jag får veta om de kommer till användning <3

Allt gott!
Aline


Kommentarer

Populära inlägg