Coronakrisen och bokbranschen

Vi måste se ljuset i mörkret. Det positiva i det tuffa. Hur ska vi annars klara av att blicka framåt? För det kommer en tid efter det här. Vi kommer att vara tilltufsade och omskakande, men det är nu vi lär oss om varandra, oss själva och hur vi kan ändra våra rutiner.

Förutom alla som drabbas illa av den ekonomiska krisen och COVID-19 viruset. Förutom de närstående som går med sorg eller oro för högriskpersoner. Och förutom de som blir drabbade i hem där det bor en tyrann som beter sig ännu värre än innan. Förutom allt det hemska, så finns det ändå positiva sidor av den här krisen. Det finns ljus.

Flera av er har säkert sett samma sak som jag. Hur kreativiteten flödar! Hur den forsar! Uppfinningsrikedomen som uppstår när det mesta måste ske online. Och visst är det fantastiskt? Jag blir så inspirerad och faktiskt lite förvånad måste jag erkänna. Förvånad över hur snabbt vi ställer om.

Just nu läser författare delar ur sina egna och andras böcker live på Instagram. Vissa författare håller livestreams med AW, intervjuar varandra och samtalar. Det hålls massor av tävlingar. Författare som brukar ha skrivdagar/resorts tillsammans gör det online, på varsitt håll. Nån författare har budgivning på tradera där vinnaren får ha sitt namn i en kommande bok. Böcker signeras och skickas av författare. Och från de större näthandlarna dyker det upp andra leveransvarianter.

På min Instagram kommer jag bjuda in till att live ta en kopp kaffe med mig, prata böcker och livet. Jag har också sänt om hur man kan använda kristaller och meditation som ett verktyg för personlig utveckling och nå sina mål. Och minst en tävling kommer att dyka upp. 

Det viktiga för mig är att vi försöker se det positiva och blicka framåt. Våga planera framåt. Och jag tror att det är väldigt viktigt att vi bara isolerar oss fysiskt, inte online. Ta del av din omvärld via Internet, det är så öppet just nu. Det finns så mycket inspiration som florerar i cyberluften!


Att många bokevents ställs in nu är en väldigt tråkig nyhet för många av oss författare och läsare. Precis som intäkterna för fysisk bokhandel går ner så rycks möjligheter för oss egenutgivare och mindre författare att sprida och sälja våra böcker undan. Förlagen ställer in alla planerade fysiska events och lanseringar tar stryk. Men som sagt dyker onlinevarianter upp och det är ju magiskt! Vi får hålla fast vid det.

Mina böcker finns att beställa hem från nätet. Man kan också beställa signerade ex direkt från oss ( just nu påskkampanj med upp till 40% rabatt, maila info@xivforlag.se ). Och dessutom finns både Tändstickan och Änglaleken som ljudbok i streamingtjänsterna. Allt utan att du behöver lämna ditt hem. I tider som den här är vårt digitala samhälle rätt behändigt. Det är först nu vi både inser det sköra men också det starka.

Jag har just skrivit intensivt på min tredje bok Skampärlorna och printat den på min, faktiskt, välfungerande skrivare <3 Nu ska ett manus postas och läsas av min mamma och det andra manuset ska läggas på Mattias bord och läsas av honom. Mitt självförtroende med det här manuset är lågt, men inte kan jag väl ha skrivit 317 sidor skräp? 83 077 ord nonsens? Nej, det har jag inte, jag bara glömmer, precis som vanligt, att komma ihåg hur ofärdiga mina tidigare böcker varit i detta skede. Om två veckor får jag domen! Spännande va?

Hoppas att du och dina nära mår bra och att du lyckas se det positiva!
Kramar,
Aline

Kommentarer

Populära inlägg