Admin VS Skapande

Att ha eget förlag innebär en jäkla massa administrativt jobb. Det ska jag inte alls sticka under stolen med, men inte heller varna för. Det är bara så himla viktigt att man förstår det innan man sätter igång.

Jag kan tycka att det är riktigt roligt ibland, men sanningen är att ofta dödar, nej slaktar, det min kreativitet. Mitt skapande blir fruktansvärt lidande. Det blir liksom överfullt i huvudet av alla viktiga saker att komma ihåg och bocka av.

Därför är jag t.ex väldigt glad över att vi har en redovisningskonsult ( Goblin Accounting ) som tar hand om det allra tråkigaste jag vet, som samtidigt är så viktigt att det blir gjort och rätt.

Vi har också börjat jobba med en PR konsult för att jag ska kunna fokusera mer på skrivandet. Det ska bli spännande att se hur det fungerar och vad det kan ge.

Vi har även tagit hjälp av Rigel (virtuell assistent) för utskick till företag (om en julkampanj vi hade). Rigel kan hjälpa till med många olika typer av digital assistans för att man ska kunna ägna sig mer åt sin passion. Sånt gillar jag starkt!

Även om man tar in hjälp med olika saker så är det en hel del att göra själv. Fram till nu har nästan alla dessa saker existerat i en slags mental lista med några påminnelser i mobilens kalender och någon digital todo list som försvunnit bland andra anteckningar.

Så, för att jag ska få ordning på mitt headspace och slippa slakta skaparlusten har jag bestämt mig för att göra checklistor. En självklarhet. Absolut. Men det betyder inte att det blir gjort för det. Inte ens av en sån som mig som älskar, älskar, älskar listor. Men nu har jag avsatt tid för att göra de där checklistorna över sånt vi gör varje månad i företaget. Bl.a. har jag gjort en för de bankgrejer som vi måste leverera till redovisningskonsulten.

Något jag också börjat med är att skriva upp todos i en fysisk anteckningsbok. En gråsvart. Glittrig. Det måste vara kul att ha en anteckningsbok. Den måste vara härlig att ta med sig. Jag tittar i den varje jobbmorgon och sedan löpande under dagen. Jag har nyss börjat med den efter att ha rådfrågat min Mattias. Han är nämligen expert på sånt genom sitt jobb. Efter att ha pratat med honom om hur han gör så känns plötsligt den här glittriga boken så otroligt självklar.


Jag har också börjat hitta tillbaka till min flummiga sida. Den har alltid funnits där men inte alltid fått komma fram ordentligt. Nu är den tillbaka, med enorm kraft, och just nu använder jag den till att lära mig meditera. Och för att sätta intentioner och affirmationer. För att styra upp tankar och mål och för att förhoppningsvis efter en tids träning kunna få hjärnan att slappna av på kommando och för att lättare kunna återvänta till mina mål och fokus. Och precis som med anteckningsboken för att-göra-listor blir detta lite av en prylsport för mig. Kristaller, orakelkort och ännu en underbar anteckningsbok. :)

Tipslista:
  • Ta hjälp med sådant som kväver din passion. Troligen gör de det bättre och snabbare än du.
  • Gör stående checklistor över sånt du gör i företaget varje månad.
  • Skaffa en fysisk anteckningsbok som du gillar. Skriv in att-göra-punkter i den och ha den tillgänglig, titta i den under morgonen och löpande under dagen. Se till att du inte fyller på mycket mer än du bockar av.
  • Hitta något som får dig att slappna av och fokusera på vad du vill och behöver för att nå dina mål. För mig är det meditation och intentioner, vad är det för dig?
 
Hoppas att du får en underbar vecka och hittar ditt sätt att förhindra att administrativa uppgifter dödar din skaparglädje. <3
/Aline

Kommentarer

Populära inlägg