Puckat eller pocket?

Just nu jobbar jag och min grafiska formgivare Johan Nohr med pocketversionen av Änglaleken. Den ska släppas första maj i år, hurra!

Vissa egenutgivare vill släppa sin bok som pocket från början, vi bestämde oss för att släppa inbunden först. Det finns för och nackdelar med båda.

Att släppa pocket direkt istället för inbunden gör att du får billigare tryck och kan trycka fler exemplar av din bok för den peng du tänkt lägga. De är också billigare att köpa, vilket gör att kunder lättare vågar chansa på en okänd författare.

Nackdelen är att många inte vill läsa pocketböcker. Jag själv t.ex har just börjat lära mig det, men är det för liten text så är jag inte intresserad. Det blir för jobbigt.

Så eftersom jag själv tycker bäst om inbundet var det givet att vi skulle släppa inbundet först.

Nackdelen med det är då istället att det är många som inte gillar inbundet... ;) På en signering eller liknande kan människor säga att de tycker att boken låter jättespännande men att de bara köper pocket. (På samma sätt händer det att de berättar att de bara lyssnar på böcker, därför är vi väldigt glada att WAPI släpper mina böcker som ljudversioner.)

Mina böcker ska finnas i de format som mina läsare föredrar, det är viktigt för mig. Inte bara ur säljsynpunkt utan också för att jag själv (trots höga betyg i svenska) länge har kämpat med att hitta mitt sätt att ta mig an böcker och faktiskt kunna njuta av läsning. Därför vill vi finnas i de flesta format och ger först ut inbunden till hösten och sedan pocket till sommaren. Däremellan kommer fasta. Jag menar ljud (och e-bok)!

När man ska trycka en pocket och redan har en inlaga för en inbunden version så kan man skicka den till tryckeriet som sedan förminskar texten så att den passar pocketformatet. Det är inget jag rekommenderar. Texten blir högst troligen olidligt liten. I vårt fall så sätter vår layoutare Johan om texten så att vi får en specifik inlaga för pocket i läsvänlig storlek.

Omslaget ska också layoutas om. Om din bok varit ute på annat sätt innan har du kanske fått recensioner? Kolla om du får använda dem på ditt pocketomslag. Jag har nämligen fått veta av en trovärdig källa att många pocketläsare, mer än andra läsare, väljer bok utifrån just andras omdömen.

Att tänka på inför tryck:
- Tryck pocketstandardstorlek
- Tryck på standardpapper för pocket
- Tryck på FSCmärkt papper
- Se till att ha en prismärkning enligt pocketstandard (du vet de där färgglada rutorna med en bokstav på, på baksidan)
- Kom ihåg att pocketversionen behöver ett eget ISBN!

Alltså, när du gör en pocket så är ledordet standard. :) Förutom vad det gäller övrig design. Få omslaget att synas! Foliering, material, fångade text etc.

Lycka till och kommentera om det är något mer kring pocket du undrar eller vill dela med dig av.

Ha en fin och produktiv vecka nu! <3
Aline 

Kommentarer

Populära inlägg