Skrivhandböcker - hjälp eller stjälp?

Ja, hur är det nu, ska man lyssna på handböcker eller inte? Kan de sabba din personliga röst och göra dina texter sämre? Eller blir resultatet tvärtom helt otroligt bra när du lärt dig de magiska formerna för en bestseller?

Du anar min åsikt, eller hur? Japp: Både och!

Om jag helt struntat i att kolla in olika tips hade det troligen varit riktigt kämpigt för mig att få till den debutbok jag ville. Samtidigt skulle jag nog inte haft en egen författarröst om jag valt ut en handbok att följa slaviskt.

Så mitt tips är att kolla in flera olika skrivarböcker, tidningar, bloggar, youtubevideos och instagramkonton för att se olika sätt du kan förbättra och bygga upp din text på.

Dessutom lär man sig väldigt mycket av att läsa böcker. Alltså romaner, om det är romaner man vill skriva. Så läs! Läs böcker inom den genre du vill ge dig in i, men läs också andra genrer för att bredda din blick och göra något eget.

Här är några skrivhandböcker som finns på mitt skrivbord:

Konsten att döda av Sören Bondesson.
Riktigt bra. Sören analyserar också några kända författares texter och låter dem vara med i diskussionen. Mycket lärorikt.

Mord och mandeldoft av Camilla Läckberg
En bok som börjar med några av hennes noveller, följs av en kort biografi och sedan en liten deckarskola. En väldigt kort sådan, men otroligt rakt på sak. Denna gillar jag verkligen!

Att skriva av Stephen King
Jag har inte läst hela. Hans absoluta ton stör mig. Men han har självklart många bra idéer och tips. Så läs denna om du klarar av att avfärda sådant du inte tycker passar dig.

Misslyckas igen misslyckas bättre av John Ajvide Lindqvist
Inte en handbok egentligen. Mer en studie av anteckningar. En post mortem av och med John. Det är intressant att få kliva in bland en skicklig författares tankar och funderingar kring vad han kunde gjort bättre.

Har du några tips på böcker om skrivande? Kommentera här eller på insta!

Kör hårt!
Aline

Kommentarer

Populära inlägg