Skrivbubblan

Ni vet den där lidande konstnären eller poeten som låser in sig på sitt dammiga loft och kastar papperstussar omkring sig? Som grymtar och suckar. Som inte vill tala med någon medan den skapar och värker ut sitt verk. Ungefär så, fast lite mindre... artonhundratal, så ser mitt liv ut just nu.


Fast jag har en modern familj. Barn som ska hämtas, mat som ska lagas och ett hem som ska tas omhand. Och jag är en estet av min tid, som måste hålla mig synlig på sociala medier och medverka på events. Det funkar ju inte att låsa in sig tulls boken är klar.

Så skriver jag ju digitalt också, vilket gör att det utåt sett inte syns hur jag sliter mitt hår här i skrivbubblan...

Tack och lov har jag en partner som förstår skapandet och som också jobbar efter nattning och inte alltid kan glo Netflix och kramas i soffan. Som förstår att jag behöver kliva in i mitt inre rum.

Den där skrivbubblan, som är så svår att komma in i, är väl egentligen samma bubbla som alla behöver ta plats i ibland. Den där man med vilja stänger ute alla yttre intryck och ägnar sig åt sitt inre.


Lätt är det inte och jag tror det är svårt att ge konkreta råd kring hur man kommer in i det där kreativa rummet. Jag har såklart några grejer jag tar till hjälp när det är svårt, men jag skulle ljuga om jag sa att de funkar varje gång. Långt ifrån.

Tips för att kliva in i skrivbubblan:
  • Gör alla måsten på helgen (om du skriver vardagar, tvärtom om du skriver helger) så att du inte får för dig att t.ex tvätten är viktigare än skapandet.
  • Lär dig skita i alla måsten (förutom de superviktiga, såklart).
  • Läs! Märkligt nog har jag lättare att jobba med den första fasen av manusskrivandet om jag under samma period också läser böcker. Gärna olika genrer eller stilar.
  • Få bort mobilen. Lägg den på ett ställe där du inte tittar på den, slå av ljudet. Gör vad du kan för att inte bry dig om den. Det krävs övning med militärisk disciplin.
  • Släpp dina måsten på sociala medier. Det finns flera sätt att komma ikapp om du behöver ett break. Vet du i förväg att du kommer att kliva in i bubblan, meddela dina följare om det känns bättre.
  • Flygplansläge på datorn. Du ska skriva på den, inget annat.
  • Hitta en plats (hemma eller borta) där du inte blir störd av andra.
Som sagt, de här råden kommer inte med några garantier ens för mig själv. Men det kan vara värt att testa! :)

Hoppas att du får en kreativ vecka!
Aline

Kommentarer

Populära inlägg