Första skrivdagen 2020 - så kommer jag igång

Första jobbdagen på det nya året. En smärre chock för många av oss. Vissa kommer kanske in med världens energi efter ledigheten, jag är inte en av dem.

Ibland måste man lura sig själv lite, idag var en sån dag för mig. Jag visste att jag skulle bli alldeles för ofokuserad om jag stannade hemma, så jag klev upp och följde med och lämnade barnen på förskolan.

Efter att ha skjutsat Mattias till bussen var jag över med papper till vår redovisningskonsult Goblin Accounting och sedan satte jag mig och skrev på Café Sasta här på Värmdö.

Det är mitt absoluta #1 tips för att komma igång när det känns tufft: ÅK HEMIFRÅN! Annars är det så lätt att bli kvar i semester/helgkänslan. Ni vet, pyjamas halva eller hela dagen och långsam frukost i soffan. Småfix i hemmet. Scrolla mobilen... Allt annat än att jobba med sin business.

Tre tips på hur du kommer igång med din skrivdag:
• Ha en spellista som du bara slår på när du ska skriva. Ditt författarsoundtrack. Det blir betingat och din hjärna vet vad den ska göra. Min finns HÄR.
• Byt miljö. Sitt på ett annat ställe än du brukar. Antingen en plats utanför hemmet eller en annan plats i hemmet. Sätt dig t.ex på en kudde i trappan eller vid skrivbordet istället för soffan.
• Gör en skrivövning. Börja med nåt helt annat än det du sen ska skriva. Bara nåt litet för att väcka lusten och skapa fokus. I det HÄR inlägget finns några av mina övningar.

Hoppas att tipsen hjälper och inspirerar dig!
Aline

Kommentarer

Populära inlägg