Börja skriva

Ja, hur fasen börjar man skriva egentligen? Lugn, jag ska ge dig mina bästa tips.

Men först en fråga: VARFÖR vill du skriva?

Vill du skriva för att förbättra världen? Är ditt mål att tjäna pengar? Skriva för din egen skull? Är du väldigt nyfiken på något och vill utforska det? Har det ett terapeutiskt värde eller vill du bli känd?

Det finns många svar på varför någon vill skriva och kanske vill just du skriva av massor av anledningar. För mig förändrades mitt varför över tid.


I början, när jag skrev Tändstickan, var det en väg upp ur mitt utmattningssyndroms mörkaste källarrum. Jag försökte med andra mer trygga konstnärliga uttryck, men de fungerade inte som de brukade. Så jag skrev. En slags terapi utan att skriva om exakt det som var jobbigt för mig.

Jag ville ta reda på varför människor gör som de gör. Om jag, som är en i grunden väldigt snäll person, kunde bli arg av att gå in i väggen, hur skulle då någon med mörkare värderingar än jag reagera under press?

När jag skrivit en hel del och började förstå att min text faktiskt skulle bli ett helt manus, först då kom viljan att andra skulle läsa. Att det skulle bli en bok. En bok som tillsammans med flera uppföljare ska ge mig en författarkarriär.

Eftersom man nuförtiden "säljer" ett författarskap lika mycket som en bok, så startade mitt arbete med att bli känd bland potentiella läsare. Alltså inte bli känd för att vara känd, utan för att nå mina läsare. (Hur? Det kommer jag ta upp vid ett senare tillfälle.) Mina drivkrafter försvann såklart inte för att jag ville ge ut min bok, men jag blev mer nyfiken på vad andra tyckte och skaffade mig testläsare som hjälpte mig att driva texten framåt.

Så, vad är din drivkraft? Ditt mål? Ditt varför? Tänk inte för mycket på det, utan försök att känna istället.

Är du redo? För vissa börjar skrivandet med en idé och för andra med en vilja.

Om du redan har en idé är det dags att börja forma den. Nu. Ge den liv. Låta den fylla sidor i block eller dokument. Här jobbar vi alla olika med att bygga upp vår text och det kommer jag att gå in på en annan gång, men börja att göra anteckningar. Få ut idén så att du kan se den med ögonen och inte bara i huvudet.

Drivs du istället av en vilja, men inte lyckas få fram en idé ännu? Då finns det flera sätt att komma igång. Här är några av mina tips och metoder:


MICRONOVELLER
Skriv ett gäng meningar (Alltså väldigt få, kanske en till tre stycken) som utgår från något. Julen 2018 gjorde jag en adventskalender på Instagram. I alla  tjugofyra luckorna fanns micronoveller baserade på luckans siffra.




Utifrån dessa micronoveller hade jag absolut kunnat spinna vidare och skrivit en hel bok. Om jag velat hade jag alltså haft tjugofyra bokidéer när julafton kom.

TÄRNINGAR
För några år sedan kom ett spel som heter Storycubes. Det består av tärningar med olika bilder på istället för siffror. Tanken är att man ska berätta historier tillsammans med hjälp av tärningarna. Vad jag gjorde var att använda dem för mitt skrivande. För att komma igång med en text.

(Bild lånad från Storycubes hemsida)

Det är en perfekt skrivövning! Du skulle kunna tillverka något liknande genom att rita eller skriva ut små bilder och slumpvis välja ut några stycken. Eller skriva upp ord, numrera dem och slå en vanlig tärning.

LIVSERFARENHETER
Se över ditt liv. Även om du inte levt ett liv likt Indiana Jones, en högt uppsatt politiker eller en superstjärna så har du händelser i ditt liv som du kan utgå ifrån. Det har vi alla. Sök inom dig, det kan göra ont och vara svårt, men det kan skapa en fantastiskt grund för en fantasiberättelse.

GOOGLA
Sök på bilder, välj ut några och föreställ dig vad som händer, har hänt eller ska hända. Vilka är personerna? Vad känner de och vad döljer de? Hur ser deras historia ut? Ta reda på, i fantasin alltså, vad de är rädda för och hur framtiden kommer att se ut.

Klura hej vilt. Är det en bild på en påse i en park, vad finns i påsen? Vems är den och hur hamnade den där? Är det en bild på någon som rotar i sin väska, fundera över vad som finns i väskan. Är den en bomb, en liten enhörning eller kanske en bibel och framförallt vem är väskans ägare och vad kommer att hända härnäst?
Vad har hänt här? Ett brutalt rån eller en jordbävning kanske? Och framförallt vad hände innan och efter?

Vad har den här personen precis fått höra? Vad tänker och känner hon?


SKRIV
Jag vet, visst är det ett sjukt störigt tips? Men också sant. Du måste sätta dig och faktiskt skriva för att börja forma en idé. Men lägg perfektionism och prestationsångest åt sidan, lova det. Fulskriv! Skriv fult, dåligt och tramsigt. Allt som poppar upp. Ös på ba. Sålla och förfina kan du göra senare.


Hoppas att du kommer igång med ditt skrivande nu! Och ni som har egna tips av den här typen, kommentera inlägget så att fler får ta del av dem.

Lycka till!
Aline

Kommentarer

Populära inlägg