Första utkastet – hur når man dit?


Vad är första utkastet egentligen? När vet man att man har ett sånt? Troligen betyder det helt olika sak för alla som skriver.

Kanske är det första gången du printar ut manuset på papper. Första gången någon får läsa. Eller så är det kanske en välplanerad gräns mellan fulskrivning och redigering. Det vet bara du.

Personligen har jag hittills inte riktigt använt den termen. Inte ordet råmanus heller. Jag jobbar inte på ett särskilt strukturerat sätt förrän längre in i arbetet. För mig gör det att manuset blir mer organiskt och inte kan ses som olika utkast på det sättet. Men troligen är mitt första utkast den version som jag skickar till de första testläsarna.

Så ser första delen av min skrivprocess ut
Jag var ju illustratör från början och att skriva en bok liknar samma process som när jag gör bilder. Det börjar med en idé och en skiss. Skissen kan börja hur som helst, med huvudet eller foten. Himlen eller marken. I textform – kanske slutet först och början senare. Eller mitten.

Sedan jobbar jag successivt fram mitt motiv. Inte i olika steg, utan bilden (texten) blir alltså mer och mer renderad. Och ibland måste jag ändra något, vilken kan innebära att en del måste skissas fram och jobbas upp till samma nivå som allt annat. Och till sist läggs de sista detaljerna. Precis som när jag skriver.


När jag har skrivit till en nivå där jag känner att jag inte kommer längre så gör jag en tidslinje. Vissa gör det här steget först, andra inte alls. Somliga med post-its. Jag gör det i Excel.

I tidslinjen fyller jag igen luckor med små anteckningar om vad jag tänker ska hända där. Jag ser också till att hålla ett öga på balansen mellan olika karaktärer och att kolla efter missar. Till exempel så att en person som redan är mördad inte helt plötsligt dyker upp igen. Så börjar arbetet med att fylla igen eller arbeta om de där luckorna.

Skrivtid på favoritcaféet Sasta, på Värmdö.
Efter ett tag vill jag låta texten vila lite. Gärna ganska länge, minst ett par veckor. Då kan jag se på den med nya ögon och anteckna ändringar och även sånt jag gillar. (Det är viktigt med komplimanger även om man får dem av sig själv!)

Efter detta fortsätter redigeringen. Kanske dyker det upp en idé på en ändring, förhoppningsvis en förbättring.

Sedan, när jag verkligen inte kommer längre utan andras input, är det dags för mig att plocka in mina första testläsare.


Vilken av alla de där textfilerna skulle man kalla för första utkastet? Jag vet inte och det spelar ingen roll. Det viktigaste för mig är att inse när jag behöver gå vidare till nästa steg. Det är en känsla. Och såklart en tidsplanering när man jobbar med ett utgivningsdatum.

Så skriv, skriv, skriv! Lås dig inte vid ord och definitioner. Skriv som du känner passar dig bäst, oavsett om det är att vara superstrukturerad in på minsta stycke eller om det är att kasta ord omkring dig som jag gör.

Lycka till och hoppas att du får en riktigt härlig jul! <3
Aline

Kommentarer

Populära inlägg