Boktipstisdag v.37 - Besökaren

Boktipstisdag! Den underbara dagen i veckan då jag vill tipsa om böcker jag läst för att lyfta mina författarkollegor världen över.

Idag vill jag tipsa om:
"Besökaren: mina 13år bakom galler" av Kaj Linna och Theodor Lundgren.

I den här biografiska boken om Kaj Linna följer vi med på en osannolik resa. En resa från den ena anstalten till den andra, under tretton år. Tretton år som oskyldigt dömd till ett fruktansvärt brott.

Har man lyssnat/läst om det här fallet innan så har man kanske bildat sig en egen uppfattning om vad som hänt och vad man tror eller inte tror på. Själv lyssnade jag på podden Spår och var helt övertygad om att Kaj Linna absolut inte var skyldig. Jag tyckte till och med att det var helt uppenbart vem som egentligen borde ha fängslats. Och jag var inte ensam om det.

Efter att ha hört och sett så mycket om fallet var det riktigt intressant att få läsa om Linnas egen vinkel. Hans verklighet. Dessutom gav det mig mycket att ta del av hans syn på svenska fängelser och människorna däri.

Litterärt är boken inte så speciellt. Språket är väldigt enkelt. Men storyn - läs!


Har du läst boken? Vad tyckte du?


Boktipstisdag startade på min Instagram, gå dit för att kolla in tidigare boktips!

Hoppas du har en bra och kreativ vecka!
Allt gott,
Aline

Kommentarer

Populära inlägg