Boktipstisdag v.16

Boktipstisdag! Den underbara dagen i veckan då jag vill tipsa om böcker jag läst för att lyfta mina författarkollegor världen över.

Idag vill jag tipsa om:
"Svarta näckrosor" (Nymphéas noirs) av Michel Bussi.

Den här storyn kan kännas förvirrande i början. Jag gillar både att läsa och skriva böcker med många karaktärer, men jag är inte alls van att hålla reda på franska namn. Det är mest det som förvirrar, inte handlingen. Efter ett tag måste ju även franska namn fastna, tänkte jag och fortsatte envist. Jag hade rätt och är så glad att jag läste klart Svarta näckrosor.

Det är intressant att den utspelar sig i Claude Monets by Giverny. En ny miljö för mig att läsa en roman om. Jag gillar även att hela boken färgas av konst, eftersom jag ju själv även är illustratör (och har en konstnär som huvudperson i min bokserie). Stundvis blir det lite lärobok om Monet, trots att han inte medverkar i boken, men det går att se förbi eftersom det ändå sätter en blommig känsla och en solig miljö.

När det dök upp en Aline i handlingen var jag fast, haha! Det är mycket ovanligt. Under min uppväxt kunde jag sura över att det inte fanns produkter med mitt namn på. Därför blir jag alltid extra glad när mitt namn dyker upp. ( Jag borde kanske läsa fler franska böcker? ;D )

Storyn är mycket tightare än vad jag trodde under läsningen. Det dröjer nämligen ända till slutet innan allt faller på plats och det är verkligen ett slut värt att vänta på!

PS. Så tufft omslag av Miroslav Sokcic !🖤

"Turister flockas dagligen i den charmiga byn Giverny där Claude Monet målade sina berömda Näckrosor. Men när Jérôme Morval, en man lika besatt av konst som av kvinnor, hittas död i närheten av den vackra trädgården visar byn upp en mörkare sida. I hans ficka återfinns ett vykort av Monets Näckrosor med orden: "Elva år. Grattis på födelsedagen." Tre kvinnor visar sig på olika sätt vara involverade i hans död: en ung, konstnärligt lovande flicka, en vacker byskolelärare och en gammal änka som huserar i den gamla kvarnen. Alla tre bär på en hemlighet. Och alla tre söker efter en väg ut."

Har du läst boken? Vad tyckte du?

Boktipstisdag startade på min Instagram, gå dit för att kolla in tidigare boktips!

Hoppas du har en bra och kreativ vecka!
Allt gott,
Aline

Kommentarer

Populära inlägg