Ljudboksprepp!

Nu är det nära! I mars utkommer Änglaleken som ljudbok. Det är fantastiska Maria Lyckow som läser in den och hon gör det nu!

Inför en inläsning är det en fördel att gå igenom manuset igen för att hitta korrfel. Nu föredrar jag att någon annan gör detta och som tur var tog min underbara mamma på sig den uppgiften.

Vad som också är bra är att se efter om det är några speciella uttal som kan behöva förtydligas för uppläsaren. Namn och orter till exempel.

Idag ringde Maria mig för att gå igenom en lista jag skickat till henne. Det mesta uttalade hon helt rätt redan och de övriga punkterna i listan hade hon också koll på, hon är trots allt ett proffs! Men better safe than sorry, speciellt om du t.ex skriver med vissa dialektala ord (som jag gör).

I Tändstickan hade jag speciella kapitel med tvillingarnas stjärnteckensymbol över. Den gången kom vi överens om att hon skulle läsa "Tvillingarna" när det tecknet dök upp ovanför ett kapitel. I Änglaleken finns på samma sätt änglavingar ovanför vissa kapitel och i de fallen kommer hon läsa "Ängeln". En detalj som gör boken tydligare när man ju inte kan se den.



När det gäller e- och ljudböcker är vi inte egenutgivare, utan det var förlaget WAPI (word audio publishing international/sweden) som kontaktade oss innan Tändstickan var helt färdig för tryck. Hittills har vi skrivit avtal per bok och jag är väldigt glad över de vill jobba med oss och att de valde en så bra uppläsare som passar min bok bra.

Om du är egenutgivare rekommenderar jag att du hör av dig till dem eller någon av de andra digitala förlagen som t.ex. Saga Egmont. Det finns också studios där du kan köpa tjänsterna såklart och distribuera själv.

Och du kan läsa in själv, men om du inte skrivit en biografi och inte är skolad/tränad för det så skulle jag tänka en gång till innan jag gjorde det. Dessutom är de som arbetar i studiorna duktiga på att lägga in pauser i rätt längd och hålla koll på många saker som skapar en bra lyssnarupplevelse, saker som varken du eller jag hade tänkt på.

Jag hoppas att du är sugen på att lyssna på min bok. Det är i alla fall jag! Att få lyssna på min egen bok är som att få uppleva den på riktigt för första gången och det är riktigt, riktigt häftigt!

Ljudböckerna finns på streamingtjänster som Storytel och Bookbeat och även att ladda ner från bl.a. Bokus och Adlibris.

Lycka till med skrivandet i veckan!
Aline


Kommentarer

Populära inlägg