Analogt eller digitalt?

Ska man jobba analogt eller digitalt med sin text? Ja, det beror såklart på vem du frågar men jag skulle tro att de allra flesta idag svarar digitalt, förutom t.ex Guillou som verkar älska sin skrivmaskin. Själv svarar jag, inte helt oväntat, både och!

Anteckningar och skisser i ett fysiskt block är ju suveränt. Jag har två. Ett med flikar där jag har de olika bokideerna så jag kan bläddra mellan dem om jag får idéer. Och ett annat i A4storlek där jag ibland skriver ner kapitel och stycken, oftast i uppstarten av ett bokprojekt.

Många använder såklart också postit-lappar i stor utsträckning. Men för eller senare vill man (iaf jag och många med mig) ha in texten i ett digitalt dokument så att det blir lättare att flytta runt och ändra större textmassor, något som jag absolut gillar och är van med från arbetet som 2Dartist.

Att ha manuset digitalt gör såklart också att det blir lättare att be om input på distans, även om de flesta testläsare jag jobbat med föredrar utskrivna versioner.

Personligen föredrar jag också laptop framför stationär dator, så att jag kan sitta var jag vill och skriva och kan göra det även om strömmen går. Numera har jag dessutom en enkom skrivdator som är liten, lätt, snabb och har lång batteritid.

När jag har jobbat digitalt ett tag på ett manus behöver jag skriva ut det och få ta i det med händerna. Byta plats på sidorna och göra anteckningar i marginalerna. Det händer något magiskt när man helt plötsligt byter arbetssätt. Det blir lättare att se på texten med nya ögon.


I min senaste skrivsvacka fastnade jag helt i det digitala och började med min tidslinje i Excel alldeles för tidigt jämför med hur jag brukar göra (ni som läst tidigare inlägg vet att det hämmar min kreativitet). Så en morgon bestämde jag mig för att ändra taktik och printa ut skiten. Ja, för det kändes som skit just då om jag ska vara helt ärlig.

Med manuset i min speciella pärm (det är en sådan man kan stänga med en dragkedja <3 PS. man måste verkligen inte ha just en sådan) började jag läsa igenom, göra små redigeringsanteckningar och kunde äntligen börja flytta om kapitel och dela in dem i olika delar av historian. 

Att min mamma klurade ut att jag inte alls låg efter i skrivandet av bok tre, så som jag trodde, utan att jag hade hela ÅTTA veckor kvar tills jag behöver testläsning hade också sin del i att jag återfick gnistan.

Hur gör du? Digitalt, analogt eller båda?

<3
Aline

Kommentarer

Populära inlägg